‌فعالیت‌های باغی و دامپروری در مهدی‌شهر "فناورانه" می‌شود

‌فعالیت‌های باغی و دامپروری در مهدی‌شهر "فناورانه" می‌شود

مهدی‌شهر در شمال مرکز استان سمنان، یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان سمنان در تولید محصولات دامی است و آن‌گونه که فرماندار این شهرستان گفته است؛ ظرفیت شعار سال به صورت ویژه در بخش دامپروری مهدی‌شهر استفاده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، وجود یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایل‌های عشایر ایران که بزرگترین «ایل‌راه جهان» را در اختیار دارد؛ سبب شده است تا نام مهدی‌شهر با ایل سنگسری عجین شود.
اگر به استان سمنان و شهرستان مهدی‌شهر سفر کرده باشید؛ حتما نام «آروشه» و «چیکو» را شنیده‌اید و شاید هم لذت تناول این محصولات خوشمزه لبنی را هم چشیده باشید.
با وجود همه مشکلاتی که در حوزه دامپروری در کشور و به ویژه استان خشک و کویری سمنان وجود دارد؛ اما همچنان مهدی‌شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین تأمین کنندگان گوشت باکیفیت قرمز در استان و حتی کشور محسوب می‌شود.
تولید محصولاتی مانند همین آروشه و چیکو و سایر محصولات لبنی در شهرستان مهدی‌شهر سبب شده است تا نگاه مسئولان نیز به این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری جلب شود؛ به گونه‌ای که در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان سمنان و پس از بازدید سرزده رئیس جمهور در «گوت» (سیاه چادر) ایل سنگسری، این شهرستان به عنوان قطب دامپروری کشور شناخته و مقرر شد تا اقدامات و بسترسازی‌های لازم برای توسعه و ظرفیت‌سازی برای تحقق این مهم فراهم شود.
البته به طور حتم موانعی نیز بر سر راه اجرای این مصوبه وجود دارد؛ از جمله اینکه با توجه به شواهد هنوز مشخص نیست که برنامه مدون برای تبدیل شدن شهرستان مهدی‌شهر به قطب دامپروری کشور چیست؟
اگرچه روز به روز بر میزان فروش و تعداد مشتریان محصولات خاص لبنی تولید شده در شهرستان مهدی‌شهر از جمله چیکو و آروشه افزوده می‌شود؛ اما این ظرفیت می‌تواند ده‌ها برابر میزان فعلی باشد و این در بستر توجه ویژه مدیران برنامه‌ریز این شهرستان به موضوع مهم «برندسازی» محصولات لبنی مهدی‌شهری است. موضوعی که خواسته تقریباً همه دامداران مهدی‌شهری و مردم این شهرستان و به حدی مهم بوده که بارها از زبان امام جمعه این شهر از تریبون‌های مختلف بیان شده است.
از دیگر مواردی که می تواند به تبدیل شدن مهدی‌شهر به قطب دامپروری کشور کمک کند؛ توجه ویژه به ظرفیتی است که شعار سال در این زمینه ایجاد می‌کند؛ چراکه توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان در فرایند تولید محصولات پروتئینی و لبنی موضوعی است که متأسفانه نه تنها در استان سمنان و شهرستان مهدی‌شهر بلکه در کشور مغفول مانده است و ظرفیت بسیار ارزشمند افزایش میزان تولید و کیفیت این محصولات را از بهره‌برداران این بخش سلب کرده است.
حالا نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بستر و فرصت بسیار خوبی برای همه فعالان تولیدی به ویژه در حوزه کشاورزی و بخش دامپروری است که می‌توان از آن برای به‌روز شدن این بخش بهره برد.
الیت‌های باغی و دامپروری درشهرستان مهدی‌شهر «فناورانه» می‌شود
فرماندار مهدی‌شهر با اشاره به لزوم توجه ویژه به تحقق شعار سال در حوزه دامپروری و باغی به عنوان 2 ظرفیت مهم بخش کشاورزی در این شهرستان، از بسترسازی برای توسعه فناوری‌های نوین در این بخش‌ها خبر داد.
مهدی شیردل افزود: ظرفیت‌های مختلفی در شهرستان مهدی‌شهر وجوددارد که در هر در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و دامپروری فعالیت می‌کنند و هریک از این بخش‌ها می‌تواند محرک توسعه شرکت‌های فناور و دانش بنیان باشند.
وی با اشاره به لزوم تبدیل شدن شهرستان مهدی‌شهر به قطب دامی کشور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه دامپروری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به وجود ایل و عشایر سنگسری به عنوان مولد تولید محصولات دامی اشاره کرد و از طرف دیگر با اعلام شدن شهرستان مهدی‌شهر به عنوان قطب دامپروری در جریان سفر رئیس جمهور به استان سمنان که یکی از مصوبات این سفر نیز بوده است؛ به دنبال این هستیم که در حوزه واحدهای نوین دامپروری و اصلاح نژاد دام، ظرفیت دانش بنیان را بیش از گذشته فعال کنیم.
فرماندار مهدی‌شهر به طرفیت این شهرستان در حوزه تولید محصولات باغی به ویژه گردو اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وسیع ترین باغ گردوی ایران در شهر شهمیرزاد واقع شده است که واحدهای فناور و دانش بنیان برای توسعه در حوزه تولید محصولات باغی در شهرستان مهدی‌شهر نیز باید به کمک بیاید و آمادگی لازم برای بسترسازی در این زمینه وجود دارد.
شیردل اضافه کرد: در بخش صنایع، وجود صنایع فعال در این شهرستان سبب شده است 27 شرکت فناور در شهرستان مهدی‌شهر فعالانه مشغول به کار باشند.


6 ارديبهشت 1401 9:24
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟